Blog

« Wróć

Internet of Things - Nowe wyzwania

26

MAJ

Internet of Things - Nowe wyzwania

Internet rzeczy to pojęcie, które funkcjonuje od dłuższego czasu w świadomości internautów, przedsiębiorców, marketerów i zwykłych użytkowników nowych technologii. Jak to z nowymi trendami zwykle bywa, zdania i wizje są podzielone. Temat fascynujący i rozpalający wyobraźnie, ale i wywołujący niepokój. Czym zatem jest Internet Rzeczy, jakie są szanse i zagrożenia dla dotychczasowego ładu biznesowo-społecznego oraz na jakim etapie znajdujemy się w tej chwili. Zagadnienia te postaramy się poruszyć w poniższym artykule, mając świadomość, że jest to tylko skromny wycinek niezwykle obszernego i fascynującego tematu.

Internet of Things

Koncepcję “Internet of Things” (IoT) stworzył brytyjski przedsiębiorca i twórca firm typu start-up - Kevin Ashton w 1999 r. Opisał on wtedy system, w którym świat materialny komunikuje się z komputerami, wymieniając dane za pomocą wszechobecnych sensorów. Co ciekawe, już dekadę później liczba urządzeń podłączonych do sieci przekroczyła liczbę mieszkańców naszego globu. Wg. Cisco to właśnie ten moment należy uznać za prawdziwy początek Internetu Rzeczy

Przykładem owych “Rzeczy” jest np. lodówka komunikująca o konieczności dokupienia określonych produktów, lub sama składająca zamówienie do zintegrowanego z nią sklepu. Inteligentny dom, który reaguje na zmieniające się warunki, porę dnia, godzinę, temperaturę, ruch, wilgotność, nasłonecznienie, itd. Autonomiczny samochód czy inteligentne miasto, które dostosowuje się do zmieniających warunków i komunikuje z innymi “Rzeczami” w systemie, wpływając na ich “decyzje”.

Cały system, w najprostszym ujęciu, składa się z trzech elementów: Urządzenia wyposażonego w sensory, które są w stanie zebrać z otoczenia określone informacje. Czujniki, dzięki którym to jest możliwe np. czujniki drgań, wilgotności, temperatury, żyroskopy, GPS, akcelelometry, itp. Urządzenia, które będzie w stanie odbierać zgromadzone dane, przetworzyć je i wywołać określona reakcję. Najczęściej rolę tą pełni smartfon, tablet lub komputer. Środek komunikacji, czyli sposób wymiany danych między urządzeniami. Od najbardziej popularnych takich jak WiFi czy Bluetooth, po nieco nowsze rozwiązania typu NFC lub Z-WAVE (wykorzystywany w systemach automatyki budynkowej)

W efekcie nieustannej komunikacji, wymiany danych, wykrywaniu zmian i odchyleń, użytkownik otrzymuje komunikat lub określoną reakcję, która jest pochodną działania wielu urządzeń działających bez jego zaangażowania.

Internet of Things - Nowe wyzwania

Wczoraj, dziś, pojutrze!

Zmiany, które dokonują się na naszych oczach, tempo postępów oraz zaangażowanie największych firm technologicznych w projekty związane z rozwojem Internetu Rzeczy, pozwalają nam twierdzić, że za kilka lat będzie to jeden z głównych tematów w świecie technologii.

Prognozy mówią, że w 2020 r. będzie 50 miliardów urządzeń IoT. Taka perspektywa zmusza do zastanowienia jak wyglądać będzie świat za kilka lat. Weźmy prosty przykład wspomnianej wcześniej lodówki. Jeżeli zabraknie mleka użytkownik lodówki idzie do sklepu i wybiera spośród kilku, kilkunastu produktów. Wyboru dokonuje na podstawie przywiązania do marki, reklam, doświadczeń, itd. Dokonuje zakupu i umieszcza mleko lodówce. W Świecie Internetu Rzeczy lodówka decyduje, że należy zamówić mleko, a kurier po chwili dostarcza zamówione produkty. Gdzie tu marketing? jak wpłynąć na lodówkę by wybrała mleko firmy X lub Y? Owszem podczas wprowadzania danych lub konfigurowania można określić jakiej marki produkt chcemy, ale potem przestajemy o nim myśleć a rzeczy dzieją się same.

W obliczu rzeczywistości IoT, firmy będą musiały odpowiedzieć sobie na cztery kluczowe pytania: - W jaki sposób IoT wpływa na łańcuch wartości oraz zestaw aktywności wspierających konkurencyjność? - Jakie są nowe strategiczne decyzje, których podejmowanie narzuca IoT? - Jakie są konsekwencje IoT dla organizacji oraz wyzwania, którym należy sprostać w celu osiągnięcia sukcesu? - W jaki sposób IoT wpływa na strukturę rynku i jego granice?

Jedno jest pewne - zmiany następują szybko i nie wszyscy będą nadążać za zmieniającym się otoczeniem. To stwarza warunki do powstania nowych, imponujących biznesów, produktów i usług. Także użytkownicy będą zmuszeni do zmiany swoich przyzwyczajeń i typowych zachowań konsumenckich. Przyszłość będzie ciekawa, trzymajmy rękę na pulsie!